De gezondere sportkantine

BELEIDSDOCUMENT VOOR DE GEZONDERE SPORTKANTINE

KV Purmer vindt het belangrijk dat het aanbod van producten en de uitstraling in het clubhuis gezonder wordt, omdat dit bijdraagt aan de gezonde ontwikkeling en leefstijl van onze leden en bezoekers. Daarom werken we volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines die zijn opgesteld door het Voedingscentrum. We maken hiermee de gezondere keuze de makkelijkere keuze.

KV Purmer heeft de volgende beleidspunten:
– De kantine biedt in elke productgroep minstens één betere keus. Betere keuzes zijn
gedefinieerd door het Voedingscentrum.
– De gezondere/betere keuzes worden opvallend aangeprezen en/of uitgestald
– De kantine stimuleert water drinken. In ons clubhuis is water altijd beschikbaar, zowel
flesjes water als bij diverse tappunten.
– Naast het standaard gezondere assortiment wordt op wedstrijddagen groente of fruit
aangeboden dat zichtbaar promiment op de bar wordt uitgestald en aangeprezen.
– De aankleding van de kantine (aanprijzen van een gezondere keuze) verleidt tot een betere
keuze. In vitrinekast staan de gezondere dranken bijvoorbeeld op ooghoogte.
– KV Purmer werkt structureel aan een Gezondere Sportkantine.
– De kantinecommissie heeft als speerpunt producten te verkopen waar de klanten om
vragen (klantonderzoek en ervarings-deskundigheid zijn hierbij van groot belang) en
probeert daar zoveel mogelijk gezondere producten aan toe te voegen.
– Jaarlijks wordt het aanbod van consumpties met de Kantinescan van het Voedingscentrum
vergeleken en eventueel aangepast op nieuwe inzichten.
– Leden worden uitgedaagd mee te denken en te adviseren over het uitbreiden van gezondere producten.

Met dit beleid laat KV Purmer duidelijk zien hoe de organisatie er ook op de lange termijn
voor zorgt dat de kantine gezonder wordt en blijft.

Onze ambitie:
Wij hebben de ambitie om de sportieve omgeving waar onze leden en bezoekers zich in bevinden, een omgeving te laten zijn met een gezonde uitstraling die gezonder gedrag stimuleert. KV Purmer heeft de ambitie om structureel een “Bronzen Sportkantine” te zijn.

Opgesteld maart 2019