Verslag B1

Met nog een wedstrijd te gaan zit het eerste zaalseizoen er voor de B alweer bijna op. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid eindigen we op de ranglijst precies in het midden. In een zeer sterke en spannende competitie is dat zondermeer een uitstekend resultaat. Een resultaat om trots op te zijn. En mogen we hier zeer tevreden mee zijn. En dat zijn we dus ook. Maar toch voor éénieder die de ploeg een beetje heeft gevolgd is dit uitstekende resultaat toch ook een heel klein beetje teleurstellend. Gezien de kwaliteiten van de ploeg zijn we eigenlijk te laag geëindigd. Een eerste of tweede plaats hebben ook tot de reële mogelijkheden behoort. Het verschil was minimaal. En de mogelijkheden om verschil te maken talrijk. Maar liefst drie wedstrijden hebben we een riante voorsprong in de slotfase onnodig uit handen gegeven. En daarmee een goede kans om al in dit eerste B seizoen het kampioenschap op te eisen. Afgelopen weekeinde had de kampioenswedstrijd plaats kunnen vinden. Ook nu was deze wedstrijd tegen de uiteindelijke kampioen Sporting Andijk sidderend spannend. Tot in de laatste minuten heeft Purmer de kampioen het vuur aan de schenen gelegd. Wederom waren de verschillen klein. Andijk heeft keihard moeten knokken om Purmer op de achterstand te houden die we mede door wat pech al in het begin van de wedstrijd hadden opgelopen. Maar geluk dwing je af. Of niet. Ondanks de tomeloze vechtlust en prachtige acties van Purmer bleek Andijk een maatje te groot . Of anders gezegd iets meer ervaren dan Purmer. Met ongeveer een gemiddelde leeftijd van 15 waar die bij Purmer hooguit 14 is misschien ook niet zo gek. Maar mogelijk is het verschil in ervaring ook te wijten aan de trainingsopkomst bij Purmer. Oefening baart kunst en een gemiddelde opkomst van 72% is niet slecht maar ook niet geweldig. Gemiddeld mist men dan 1 van de 4 trainingen en zijn er bijna altijd minimaal 2 spelers niet. Dit maakt het lastig bepaalde acties en nieuwe systemen zoals bv 3-1 te trainen en vervolgens in wisselende opstellingen in de wedstrijd uit te voeren. Tegen het sterk voorverdedigd Andijk liepen naast geslaagde en mooie 2-1-1 en 2-2 aanvallen deze ook regelmatig stuk. Uit de enkele keren dat het Purmer wel lukte om te schakelen naar 4-0 en 3-1 kwamen direct zoveel kansen en doelpunten dat het lijkt dat bij beter samenspel op dit vlak Purmer de wedstrijd waarschijnlijk had gewonnen. En met dit punt alleen Purmer de kampioen alsnog had verslagen. Het zelfde geld voor het tussen de bal en de tegenstander uitverdedigen. Te vaak rennen we achter de tegenstander aan. Daar word je helaas alleen maar moe van. Dat is net zoiets als dat je gaat lummelen en één meter achter een van de overspelers gaat staan springen ipv er tussen te lopen. Ook alleen dit punt had het verschil kunnen maken in de weergaloze nek aan nek race tegen Andijk. Het laatste puntje in deze strijd is ons onvermogen ons spel aan te passen aan de kwaliteiten van een persoonlijke tegenstander. Waar het bijvoorbeeld normaal heel belangrijk kan zijn om niet alleen op je tegenstander te letten maar ook op de bal en /of je medespelers; moet je bij tegenstanders met een uitzonderlijk goed schot, alles vergeten en aan je tegenstander plakken als tijgertape. Wederom één puntje waarmee we de kampioen mogelijk hadden kunnen afstoppen. Tegenover deze punten staat een waanzinnig vette wedstrijd waarin de B o.a. fantastisch en consequent heeft voorverdedigd aan de middenlijn. En ze snel en oplettend omschakelden van de aanval naar de verdediging en andersom. Waarmee Purmer het de tegenstanders zeer lastig maakte en Purmer zelf tenminste één razendsnel en schitterend doelpunt opleverde welke tevens een flinke tik voor de tegenpartij was. Ook was er zeer weinig balverlies zelfs als het even niet lukte om snel en goed vrij te lopen. Al met al was het een indrukwekkende wedstrijd. Een lust voor het oog waar niet alleen de toeschouwers maar ook de coaches enorm van hebben genoten. Twee keer is Purmer van een grotere achterstand teruggekomen tot een verschil van slechts één doelpunt. Een magnifieke prestatie tegen het zeer sterke Andijk. Alle leerpunten meegenomen ben ik vooral benieuwd tot welke fenomenale prestaties deze ploeg instaat is met wat meer ervaring(oefening). Want één ding is zeker: De B is een bijzonder getalenteerd Team.

Team met een hoofdletter. Want het belangrijkste is om in eerste plaats over een goede teamgeest te beschikken. En bij de B is de teamgeest niet goed maar uitmuntend. Naast het mooie korfbal zijn we vooral trots op de prachtige karakters van deze ontzagwekkend lieve, gezellige en grappige jonge mensen.

We kijken dan ookal weer uit naar de volgende trainingen en wedstrijd. Ieder samenzijn met de kanjers van dit Team een waarachtig genoegen.

Tenslotte van iedereen maar twee punten waarin jullie persoonlijk uitblinken(het zijn er veel meer;)

Hannah Leert razendsnel en van af de eerste dag een bijzonder mooi schot.

Roos Onderscheppingen en Snel en veel aanspeelbaar

Lotte 3-1 en verdedigen als tijgertape.

Damien Schot en bewegelijkheid

Fleur Rebounden en explosieve bewegelijkheid.

Nikki Rebounden en afstandschot

Demi Aangeef en telaat aangegeven doorloopballen scoren.

Bailey Verdedigen als tijgertape en direct keihard doorbreken.

Armando Onderscheppen vallende ballen en slim doorbreken bij kruizen.

Brian Pass en Aanvalsdrive.

Luc Overzicht en Aanpassingsvermogen.